Porada trenerska Małgorzaty Sobańskiej. Jak zacząć i po co biegać?

Małgorzata Sobańska 2012-01-15 00:00

BIEGI | BIEGANIE | ZAWODY BIEGOWE | MARATONY | MARATONY POLSKIE |Są tysiące powodów, dla których ludzie uprawiają bieganie, ale najczęściej  zaczynamy biegać po to, aby  zrzucić zbędny balast (wagę), poprawić swój stan  zdrowia, samopoczucie i wygląd. To bardzo dobry wybór :)

Bieganie jest najlepszą formą ruchu, dzięki której spalamy mnóstwo kalorii, utrzymujemy właściwy poziom cholesterolu, wzmacniamy serce i mięśnie, zachowujemy prawidłową ruchomość w  stawach.

Trening biegowy jest „super reduktorem” stresu - wystarczy wyjść, najlepiej w teren „zielony” i po kilku minutach nagromadzone napięcie zaczyna znikać. Podczas sesji biegowej można przemyśleć „na spokojnie” nurtujące nas problemy, a może i „wpaść” na jakiś genialny pomysł.

Uprawiając ten sport mamy okazję poznać mnóstwo ludzi różnych zawodów i wspólnie dzielić nasze biegowe zainteresowanie, które z czasem przeradza się w pasję.

Na początku wychodzimy pobiegać po to, aby się lepiej poczuć, a potem gdy nie uda nam się wyjść na trening czujemy się źle i stajemy się „marudni”, zaczyna czegoś nam brakować i nie wiemy co z sobą zrobić, a to już jest uzależnienie (na szczęście zdrowe)!

 

BIEGI | BIEGANIE | ZAWODY BIEGOWE | MARATONY | MARATONY POLSKIE |
fot. Barbara Dąbek

 

Jak zacząć biegać?
To najprostsza forma ruchu, każdy potrafi wykonać krok biegowy. Na trening możemy wyjść o każdej porze, jaka nam pasuje, nie potrzebujemy partnera ani specjalnego miejsca do biegania. Nie musimy nigdzie się zapisywać, opłacać składek członkowskich, chociaż istnieje mnóstwo formalnych i nieformalnych grup biegowych, do których możemy należeć, jeśli tylko mamy taką ochotę :)

Najlepiej znaleźć do biegania jakiś park lub spokojne miejsce, gdzie nie trzeba będzie się rozpychać pomiędzy ludźmi i robić przymusowych postojów np. na sygnalizacji świetlnej.

Do biegania, będzie nam potrzebne przede wszystkim dobre obuwie biegowe i wygodne nie krepujące ruchów ubranie: dres, spodenki, koszulka (to chyba najtańsza forma aktywności ruchowej).

Najprostszy plan treningowy na początek przygody biegowej:

3x w tygodniu po 30min

Na pierwszych treningach najczęściej nie uda nam się przebiec jednym „ciągiem” 30minut. Dlatego bieg przeplatamy 2-3 minutowym szybkim marszem. Po miesiącu powinniśmy spokojnie przebiegać cały odcinek.

Najważniejsza w bieganiu jest systematyczność i konsekwencja treningowa. Powinniśmy pamiętać również, że tempo naszego biegu ma być bardzo spokojne. Na początku oczywiście będziemy mieć zadyszkę, już po paru minutach wolnego biegu - wtedy należy przejść do marszu. Pamiętajmy, że tylko spokojny umiarkowany i długi wysiłek uruchomi przemiany biochemiczne odpowiedzialne w naszym organizmie za spalanie tłuszczów. Dlatego lepiej biegać wolniej niż za szybko!

BIEGI | BIEGANIE | ZAWODY BIEGOWE | MARATONY | MARATONY POLSKIE |
fot. Barbara Dąbek


W drugim i trzecim miesiącu możemy co tydzień wydłużać jeden trening biegowy o 5’-10’. W czwartym i piątym miesiącu możemy dodać rytmy, czyli krótkie 50-100 metrowe odcinki biegane z dużą prędkością. Jest to środek treningowy służący podnoszeniu szybkości i kształtowaniu prawidłowej techniki biegu.

Idealnie byłoby, gdybyśmy dołączyli do naszego biegania trening na siłowni lub własny zestaw na mięśnie brzucha, grzbietu i rąk, który możemy wykonywać też w domu.

Po takich przygotowaniach spokojnie możemy podjąć się próby przebiegnięcia maratonu, a potem jeśli się już „wkręcimy” na dobre zapraszam do planów dla bardziej zaawansowanych maratończyków.

Małgorzata Sobańska

 

BIEGI | BIEGANIE | ZAWODY BIEGOWE | MARATONY | MARATONY POLSKIE |

STREFA MARATONU - Małgorzata Sobańska, Piotr Mańkowski
 

Jesteś zainteresowany poprawieniem swojej wydolności? Chcesz zacząć biegać? Biegasz już ? Myślisz o maratonie? Chcesz się przygotować do maratonu? Przebiegłeś maraton? Trenujesz, ale wciąż masz wątpliwości, co robić, jak trenować, jakie środki treningowe stosować i w jakiej kolejności je ułożyć? Mimo treningu nie potrafisz zbudować odpowiedniej, satysfakcjonującej Cię formy? Czujesz, że możesz biegać lepiej, ale nie wiesz, jak to osiągnąć?

Zapewnimy Ci komfort. Zdejmiemy z Twojej głowy problem myślenia o tym wszystkim :) Ty będziesz biegać, a my zaplanujemy trening, pomożemy ukształtować prawidłowe nawyki treningowe. Będziesz miał indywidualny, autorski plan treningowy dostosowany do Twoich aktualnych możliwości.

Szczegóły pod znajdziesz TUTAJ

 

 

 

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera!

Trenuj pod jesienny maraton z Małgorzatą Sobańską!
Marcin Sielowski
2013-07-22 00:00
Trenuj pod wiosenny maraton z Małgorzatą Sobańską!
Marcin Sielowski
2012-01-27 00:00
Trening do maratonu, 15 tygodni, 2h 59min - 3h 10min
Małgorzata Sobańska
2012-01-20 00:00
Trening do maratonu, 15 tygodni, czas poniżej 4h
Małgorzata Sobańska
2012-01-19 00:00